Home » 2010 Kysymykset ja vastaukset

2010 Kysymykset ja vastaukset

Kysy Martilta !!!

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Aihe

Viesti

16.12.2010 2 Kimmo kysyy: Mustajoulu Moro Martti, tontut alkaa panikoitumaan. Pukin säkkiin on aivan pakko saada musta lätty. Onko joulua tänä vuonna ollenkaan? tKimmo Martti vastaa: Päivää Kimmo! Nyt saa lättyä! Napanderin uutuuslevyn vinyyliversio tilattavissa levykauppa Äxästä. Käypäs tarkistamassa ohjeet www.marttiservo.com etusivulta. Pukin kontti pursuilee! Martti 16.12.2010 2 Unten Enkeli kysyy: Kari Tapion kuolema Miten Martti Servo ja koko Napander-yhtye otti Klabbin yllättävän kuoleman vastaan? Itseäni Kari Tapion kuolema kosketti, suomalaisten miesten tuntemuksien tulkki on nyt poissa keskuudestamme... Martti, miten kuvailisit Kari Tapion musiikkia ja persoonaa koko maamme iskelmäkulttuurin viitekehyksessä? Millaisen jalanjäljen Klabbi jätti jälkeensä? Entä mikä on Martti Servon lempikappale Kari Tapion levytyksistä? Miksi? Koskas Poriin? 🙁 Martti vastaa: Huomenta Unten enkeli. Kyllä Kari Tapion kuolema pysähdytti. Martti on hänen suhtensa myöhäisherännäinen - tottakai "Olen suomalainen" ja monet muut hitit kuuluvat ja pysyvät tajunnassa ikuisesti - mutta lopullisesti oivalsin Klabbin suuruuden vasta muutama vuosi sitten. Hänen tyylinsä oli ainutlaatuinen, eikä vastaavaa tekijää suomimusassa ole. Hänessä oli jotain Glen Campbell- tyylistä karismaa, jonka saattoi todeta muun muassa vastikään televisioidussa juhlakonsertissa. Tuo konsertti tuli katsottua aasta ööhön vaikuttuneena. Ja kuten moni muu on lehdissä ja radiossa todennut, hänen äänensä oli juuri nyt parhaimmillaan. Mutta mitä tulee Poriin, niin siellä olimme Club Montussa kesän lopulla. Varmaan ensi vuonna taas tullaan jonnekin Poriin. Mukavaa ja rauhallista joulua sinne! Martti 01.12.2010 tm kysyy: ?? 27.11.2010 45 special aivan mahtava keikka, pian Ouluun uudestaan keikalle,,,sitäpä odotellessa?? Martti vastaa: Terve tm! Täytyy myöntää. Meistäkin Neljävitosen veto oli yksi kaikkien aikojen parhaista. Käsittämätöntä. Odotamme pikaista paluuta kunnian kentille. Ja mahtavaa joulua sinne! Martti 26.11.2010 2 Kimmo kysyy: Saunamaisteri Yle X:stä bongattua, olet asettanut riman korkealle saunakulttuurin vaalimisessa: 'Muusikolla on kuitenkin erityinen osaamisalue, nimittäin Servo kuvailee itseään maisteritason saunojaksi'. Innokkaana saunojana halusin kuulla enemmän saunomismieltymyksistäsi. Kohtuullisuuden nimissä haaveenani on vain saunakandin oppimäärä jonka saavuttamiseksi toivon maisterilta osviittaa tavoitteen saavuttamiseksi. tKimmo Martti vastaa: Huomenta Kimmo. Saunakandidaatin tutkinto on mittava oppimäärä, joka takaa lavean sivistyksen saunonnassa. Laaja saunasivistys on koko maamme etu. Kandidaatintutkinnon keskeiset edellytykset ovat seuraavat. Sinun tulee saunoa sekä lämmittää seuraavat kohteet yli 60 asteisiksi: sähkösauna, telttasauna, puusauna (sekä jatkuva-, että kertalämmitteinen) ja savusauna. Sinun täytyy myös saunoa yleisessä saunassa (lämmittäminen ei pakollista), sekä käydä saunan yhteydessä kastautumassa järvessä, meressä sekä avannossa. Avanto on käytävä niin järvessä kuin meressäkin. Lisäpisteitä voit hankkia turkkilaisesta saunasta, mutta se ei korvaa mitään edeltäneistä opinnäytteistä. Maisterin tutkinto, kuten hyvin tiedät, on arvonimi, jonka voi hankkia kandidaatin tutkinnon jälkeen. Tästä merkkinä ostat itsellesi saunakiulua muistuttavan sormuksen, saunapipon, sekä avantouintiin soveltuvat tossut. Hyviä löylyjä sinne opin saunaan! Martti 25.11.2010 2 Jari kysyy: Suomalainen jalkapallo & Tommi Läntinen Tervehdys Martti. Kuten tiedämme, suomalainen jalkapalloilu on vajonnut tällä hetkellä todella alas. FIFA-rankingimme on kaikkien aikojen alhaisin. Suuret pelaajamme, kuten Jari ja Sami, ovat lopettamassa kunniakasta taivallustaan. Jässihän meidät jätti jo, toki ymmärrettävästi. Martti, oletko jalkapallomies henkeen vereen- vai onko Hitti-Litti Litmanen vain kunnianosoituskappale suomalaisen jalkapallon kuningaspionäärille? Koska futiskulttuurimme nousee niinkin korkealle tasolle, että arvokisapaikka on realismia? Ja kun tämä tapahtuu, lupaatko live-esiintymisen Senaatintorille A-maajoukkueen pitkäaikaisen fanin, Tommi Läntisen kanssa? Eli, mahtuvatko Martti sekä Tommi samalle lavalle? Martti vastaa: Huomenta Jari. Martti on henkeen ja vereen pallolaajennusmies ja Hitti-Litti Litmanen on enemmän kuin kannustuslaulu Suomen kaikkien aikojen parhaalle jalkapalloilijalle. Pientä selvennystä asiaan. Ennenkaikkea maajoukkuejalkapallo on Martille tärkeää. Suomen nousu lajin eliittiin on tähdellisimpiä tehtäviämme, koska nousu toisi lajin suurtapahtumiin valtavan jättibonuksen. Kaikki arvokisat jalkapallon alalta Martti seuraa tiiviisti television välityksellä. Kotimaisella tasolla sen sijaan jääkiekko on vuosikymmenet ollut Martin ykköslaji - osin siksi, että sukulaisia on pelannut, ja pelaa aivan korkeimmalla kansallisella tasolla. Ulkomaiset sarjapelit esimerkiksi jalkapallossa miljonääripelaajineen ovat tuntuneet Martista etäisiltä. Hitti-Litti tehtiin kymmenen vuotta sitten tähtäimessä Suomen kannustaminen arvokisoihin. Tuolloin Litti oli terävimmillään, ja uskoimme pienen tönäisyn riittävän unelman täyttymiseen. Toisin kävi. Näyttää siltä, että arvokisadebyytin perävalot hädin tuskin näkyvät kaukaisuudessa. Emme saa kuitenkaan luovuttaa. Uusia lupaavia pelaajia juoksee koko ajan kentälle - osaavassa ja innostuneessa valmennuksessa jättipotti on varma, vaikkakin sen saavuttaminen voi viedä aikaa. Martti on valmis Tommin kanssa samalle lavalle. Vaikka rollaattoriin nojaten. Meidän peli! Jaksaajaksaa! Martti 24.11.2010 2 Janne kysyy: Ja alussa oli...? Moikkuli! Jos jaksollisesta järjestelmästä löytyisi alkuaine nimeltä Napanderium, olisiko se missä olomuodossa, mikä olisi sen reaktiivisuus ja missä yhteydessä se olisi löydetty? Joulun odotuksia! Martti vastaa: Huomenta Janne. Alkemistit ympäri maapallon yrittävät edelleen valmistaa Napanderiumia (Nam) tunnetuista alkuaineista sekä reaktioita kiihdyttävistä katalysaattoreista. Yleisesti ollaan sitä mieltä, että Napanderiumia on luonnossa olemassa, tai sitten sitä voidaan keittämällä valmistaa. Napanderium on jalometalli, joka on äärimmäisen herkällä, mutta kestävällä pohjalla. Pienikin kimmoke saa Napanderiumin sulamaan nesteeksi ja tunteitten kuumetessa höyrystymään. Namia on siis olemassa kiinteänä, nesteenä ja höyrynä. Emulsio tai plasma ovat vielä piirustuspöydällä sotkuna. Namia ei vielä ole löydetty luonnosta. Pieniä annoksia sitä voi kuitenkin olla sitoutuneena äänilevyihin. Martti 24.11.2010 Joensuun Poika kysyy: Koska Joensuuhun tulet, oi Martti? Olemme Itä-Suomen yliopiston pienen mutta piskuiden Servo-kannattajaklubimme kesken pohtineet, koska koittaa se hetki, jolloin saavut viihdyttämään bändin kera meitä Joensuun puolen opiskelijoita? Kesällä sinut viimeksi näin, nyt olisi kova tarve lisämartitukselle! Ja nyt kun Joensuun nimikin on päässyt kappaleen lyriikoihin. TULEHAN MARTTI JOENSUUHUN EIKÖS VAAN? Martti vastaa: Päivää Joensuun poika. Tätä asiaa käsiteltiin juuri eilen samansuuntaisessa postissa. On se ihme, ettei keikkaa tunnu Joensuuhun järjestyvän, vaikka kaupungillenne on tuoreella levyllä annettu arvoisensa paikka rakkauden ja hotellielmän tyyssijana. Asiasta on kirjelmöity eri suuntiin, ja uskon martituksen toteutuvan seuraavalla puolivuotiskaudella. Tämä ei jää tähän. Martti. 23.11.2010 2 lipunostajaa kysyvät: Terve Martti! katselin tossa sun keikkakalenteriasi, ja silmäni eivät havainneet siellä Tampere nimistä kaupunkia, kuin vasta toukokuussa. Olisiko mitenkään mahdollista viiihjailla keikanjärjestäjäjille, että voishan täällä Tampereella aikasemminkin kävästä keikkailemassa. T: 2 lipunostajaa Martti vastaa: Huomenta 2 lipunostajaa. Tilanne ihmetyttää täälläkin. Tampere loistaa poissaolollaan kuin kangastus keikka-autiomaassa. Sitä kuvittelee näkevänsä esiintymismahdollisuuden suurenmoisella Tampereella, mutta näky onkin harhaa. Olemme ymmällämme. Uskomme kuitenkin vahvasti, että kyllä ennen ensi vappua sinne tullaan. En näe järkeä moisessa pihtailussa. Uskon keikkajärjestäjien vielä havahtuvan ennen vuodenvaihdetta. Voimia sinne. Martti 23.11.2010 Ripe kysyy: Historiikki Olen yrittänyt ratkoa Martti Servon historiaa, voisitko valaista mitä olet tehnyt aiemmassa elämässä, ennen tätä valtaisaa sukseeta? Milloin tulet esiitymaan Joensuuhun? Martti vastaa: Päivää Ripe. Käypäs tutustumassa historiaan porilaisten voimamiesten ylläpitämän fanclubin sivuilla osoitteessa www.servofanclub.com. Sieltä etusivulta löytyy tarinaa - tarinaa, joka toistaiseksi kylläkin on kesken. Ja mitä tulee Joensuuhun, niin se on kyllä kumma homma ettei sinne keikkaa näytä järjestyvän. Aktiivisuutta suurenmoisen seutunne keikkajärjestäjiltä vaaditaan! Terveisin, Martti. 18.11.2010 Kimmo kysyy: LP Jokos kohta pääset paistamaan? Toiveissa saada 200 g läytty kun biisitkin niin tanakkaa kampetta. Eihän se muuten kestä. tKimmo Martti vastaa: Päivää Kimmo. Taikina alkaa olla sopivan paksua lätynpaistoon. Älppärifirmasta kerrottiin juuri, että koelevyt ovat saapuneet. Tuskin menee paria viikkoakaan, kun pannu onn jo kuuma. Infoa asiasta lykätään heti Napanderin kotisivuille, ja myös osoitteeseen www.mustatlevyt.com on dataa tulossa. Taikina on muuten sitten huomattavan pieni - lettuja riittää rajoitetusti, eli nopeus on valttia. Jokainen lettu on numeroitu. Kohta jörähtää! Martti 10.11.2010 Sakke kysyy: Järki vai tunteet Moi Martti, Kuten jo otsikosta huomaat, ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Järjellä vai tunteella, kummalla sitä elämässä kannattaisi pelata? Melkein aina järki puhuu toista kuin tunteet. Itse olen kallistunut järjen puolella, mutta hyvä sitä on maustaa vähän tunteella. Miten Martti neuvoo toimimaan? PS: Mukava että tulet keikalle Keski-Pohjanmaalle, tänne Etelä ja Pohjois Pohjanmaan levottomalle rajaseudulle! PPS: Kuulemmeko Kaustisilla Sydämen amiraalin? Martti vastaa: Päivää Sakke. Kysymyksesi on ongelmallinen, mutta onneksi siihen löytyy selkeä vastaus. Asiantilaa voi verrata murtomaahiihtoon, joka jakautuu perinteiseen-, ja luistelutyyliin. Perinteinen tyyli on suomalaisittain tunteellinen tyyli - suurenmoisten saavutusten ja upean urheilumenneisyyden voimannäyte. Luistelutyyli sen sijaan edustaa modernia älykkyyttä, joka tähtää räjähtävään nopeuteen. Pitkällä matkalla saattaa tavallinenkin hiihtäjä aluksi intoutua fiksuun ja nopeaan luistelutyyliin. Lopulta kuitenkin voimien ehtyessä on edessä uuvuttava jyystö perinteisellä vuorotahdilla. Viimeiset metrit vedetäänkin kokonaan tunteella. Voimme siis todeta, että sekä järkeä, että tunnetta tarvitaan. Tekemiset kannattaa suunnitella järjen kanssa tietoisena siitä, että viimeisillä rajoilla, äärimmäisissä tilanteissa, saattaa joutua turvautumaan väkeviin tunteisiin. Nyt ladulle! Martti 09.11.2010 Petteri kysyy: Kemiallinen valmentautuminen ja Martti Servo? Moi! Jälleen hiihtourheilumme surullinen vuosi 2001 Lahden tapahtumineen nousee puheenaiheeksi. Puhutaan, että kemiallinen valmentautuminen on ollut hyvinkin yleistä tuolloin. Mikä osa kemiallisella valmentautumisella on yhtyeenne biisituotannossa ja hengentuotosten muodostuksessa? Onko esimerkiksi kappale "Ufo tarjosi kaakaon" ihan tee ja munkki -linjalla syntynyttä vai onko termoksessa ollut miestä vahvempaa? Terveisin Petteri Martti vastaa: Päivää Petteri. Ihminen on luonnostaan kemiaa - alkuaineet ja erilaiset liuokset ovat tuttuja ihmiskeholle. Kemian lisäksi ihmiskehossa on runsaasti sähköä - toki tiedämme aivojen toiminnan peräti sähkökemialliseksi. Voisi siis olettaa, että "Ufo tarjosi kaakaon"- kappaleessa olisi käytetty luonnonmukaista sähkökemiallista valmennusta. Että olisi sulkeuduttu NASA:n suolavesitankkiin, jonne olisi johdettu tasainen sähkövirta kymmenestä Olli- sähköpaimenesta suuremman vipinän aikaansaamiseksi. Näin ei kuitenkaan toimittu. Kappale toteutettiin täysin kuvaamallasi "kahvi ja pulla"- metodilla. Kuumuutta termokseen - kylmä tulee! Martti 09.11.2010 Freda kysyy: Mistä johtuu? Mistäköhän johtuu että te olette Suomen paras bändi tällä hetkellä? Onko teilä joku erityinen resepti teidän toimintaa? Hyvää loppuvuotta! Freda Martti vastaa: Iltaa Freda. Tämähän riippuu pitkälti siitä, miten määrittelemme hetken. Useimmiten hetki käsitetään lyhyeksi ajaksi, tuokioksi. Lyhyen aikaa on täysin mahdollista olla paras. Mutta joskus voidaan todeta kokonaisen ihmisiänkin kestäneen vain hetken. Tuolloin hetki voi tarkoittaa pariakin kymmentä vuotta. Tämmöinen pitkäkestoinen parhaus on vaikea toteuttaa. Napanderissa asetamme riman korkealle, ja tähtäämme pitkään hetkeen. Resepti on yksinkertainen: Säteilytämme, pakastamme, savustamme, suolaamme ja tyhjiöpakkaamme musiikin, jotta se säilyy mahdollisimman kauan. Hyvinsäilyvä musiikki on pitkäkestoisen parhauden ehdoton edellytys. Parhautta sinne talveen! Martti 25.10.2010 Juha kysyy: Morjesta! Olette näemmä ollut melko lähiaikoina keikalla Kouvolassa? Olettekohan tulossa mahdollisesti uudestaan joku kerta tänne päin?, olisi oikein hienoa jos näin tapahtuisi. Terveisin Juha Martti vastaa: Huomenta Juha. Kyllä Kouvolaan tullaan. Uskoisin, että House of Rock ottaa meidät vastaan puolen vuoden sisään. Vielä ei Kouvolaa listoilla näy, mutta eiköhän se sinne ilmesty. Olemmehan vierailleet suurenmoisessa kaupungissanne tasaisen vauhdin taulukolla melkeinpä kaksi kertaa per vuosi. Näkymiin Kouvola! martti 25.10.2010 Janne kysyy: Vihan kumpuaminen - tyhjästä? Olin vihainen vuosia, kun kuulin toivekonserteissa laulun "Maailman sinisin taivas". Olin niin tympääntynyt, että taasko tätä omakustannemateriaalia. Sitten havahduin Spotifyn myötä - tämä onkin Martti Servoa. Olenko vinoutunut? Martti vastaa: Päivää Janne. Voit olla huoleti. On täysin tyypillistä, että toivekonsertit saavat aikaan harmistuksen, usein jopa vihan tunteita. Kyse on laajemmasta ihmisenä olemisen ilmiöstä. Yksilö saattaa tuntea pahaa mieltä, kun hän huomaa jonkun toisen toiveen toteutuvan. Toisen menestys voi olla kova paikka, esiin nousee kysymys: "Miksi tuo onnistui, miksen minä?" Toivekonsertti on tästä näkökulmasta erityisen arkaluonteinen - moni saa toiveensa toteutettua, ja joskus soitettu kappale saattaa omasta mielestä olla jopa perin vastenmielinen. Tällöin vihastuminen luuraa nurkan takana. Olet kuitenkin jo päässyt yli traumaattisesta kokemuksesta, ja käsitellyt asian oikeaoppisesti tietoa hakien. Suosittelen jatkohoidoksi seuraavaa: Kannattaa toivoa Maailman sinisintä taivasta kaikista Suomen toivekonserttiohjelmista koko ajan. Kyseessä on tällöin siedätyshoito, joka kasvattaa mielen lujuutta. Voimia sinne! martti 17.10.2010 Fani Oulusta kysyy: Hei! Oletteko tulossa Ouluun tai lähistölle keikalle? Martti vastaa: Iltaa Fani Oulusta! Kyllä meille tulee keikka Ouluun. Erittäin vahvoja huhuja olen kuullut, että Neljävitonen on estradina muutaman kuukauden sisään. Näkymät tulevat selkiytymään kuin usvainen aamu keskipäivään kasvaessaan. Martti 17.10.2010 Martti Servofani kysyy: onko teillä lähi aikoina keikkoja köyliön lallin talolla? Martti vastaa: Päivää Martti Servofani. Ei meillä ole. Martti. 07.10.2010 MM kysyy: Keikat 2010 Pirkanmaa Tervaksia Martti. En ole saanut selville, mahdatteko keikkailla vielä tämän 2010 vuoden puolella täällä Pirkanmaalla. Asustelen Nokialla ja keikalle hinku olisi kova. T: MM Martti vastaa: Päivää MM. Pirkanmaan keikoista on viimeisen kuukauden aikana tullut runsaasti kyselyjä. Tästä rohkaistuneena tiedustelin asiaa keikkamyyjältämme Live Nationilta. Sieltä kerrottiin, että tässä olisi jo voinut olla veto Tampereen Klubilla, mutta se kuitenkin siirtyi orkesterista riippumattomista syistä. Ohjelmatoimisto oli kuitenkin täysin varma siitä, että lähikuukausina ainakin Tampereen vierailu toteutuu. Voimia sinne! Martti. 07.10.2010 Martti Servofani kysyy: minkä ikäinen olet Sinulla on törkeen loistavia biisejä :DD mietein tos vaa että mink ikäinen olet ? mut loistavaa matskuu tulee aiva paras. Martti vastaa: Päivää Martti Servofani. Nyt koskettelet arkaluontoisia alueita. Liikaa paljastamatta voin kertoa seuraavaa: Tämä asia oli edellisen kerran esillä 1980-luvun alussa silloisen Puolustusvoimain komentajan Jaakko Valtasen kanssa käydyissä luottamuksellisissa keskusteluissa. Tuolloin päätettiin kaikki Marttia koskevat rekisteritiedot sulkea kenkälaatikkoon, joka sijaitsee salaisessa perunakellarissa peruskallioalueella. Silloinen valtiojohto näki tämän toimenpiteen kansallisen turvallisuuden kannalta välttämättömäksi. Mikäli kyseinen kenkälaatikko sijaitsee samassa perunakellarissa kuin kohuttu niin sanottu Tiitisen lista, on täysin mahdollista, että myös Marttia koskevat tekniset tiedot julkaistaan. Siihen saakka kuitenkin Puolustusvoimain komentajan kanssa tehty vaitiolosopimus sitoo Marttia. Luottamuksellista syksyä sinne! Martti 02.10.2010 Jussi kysyy: Moro Martti onko sinun uutta levyä(kest.poh) saatavilla vinyyli LP:nä jos on, niin mistä sitä saa, ei ainakaan Tamperelaisissa levykaupossa o näkyny tiedosta kiitollinen Jussi Martti vastaa: Iltaa Jussi! Aiheellinen kysymys. "Kestävällä pohjalla!"- levystä on todellakin tulossa komeakantinen vinyyliversio aivan piakkoin. Luulo on sellainen, että lokakuun puolessa välissä pitäisi olla plattaa tarjolla. Painos on pieni, eli aivan joka kauppaan sitä ei tule tarjolle. Pistin juuri levy-yhtiöön tiedustelun tarkasta päivämäärästä ja paikoista mistä tavaraa sitten saa. Julkaisemme tiedot kotisivuillamme välittömästi tiedon saatuamme. (www.marttiservo.com) Vinyyli rahisemaan! Martti 02.10.2010 Janne kysyy: Joulu lähestyy Voi olla täksi jouluksi jo myöhäistä, mutta viimeistään jouluksi 2011 olisi hienoa saada tunnelmoitavaksi Martin ja Napanderin JOULULEVY. Joulun manteli -kappale Ipanapa-levyllä on sen verran maukas tuotos, että sitä on saatava rutkasti lisää! Martti vastaa: Terve Janne. Joulu todellakin lähestyy uhkaavasti. Joulupukin motoroitujen yksikköjen alla kytevät tuliset kekäleet, pitäen suurten dieseleitten öljyt nörjinä suurta starttausta varten. Joulupukki valmistautuu pommittamaan siviilejä paketeilla. Miksei jossakin joulupaketissa voisi myös olla Napanderin joululevy? Harkinnan arvoinen idea. Mutta todellakin jonain myöhempänä jouluna. Ollaanpas sitten kiltisti siellä! martti 02.10.2010 Janskuman kysyy: biisi mikä se biisi on kun soi iskelmässä mainoksena se meni jotenkin tällee "kuka soitti 0200 tiedot tänne takaa " jotenkin noin en nyt muista sitä mut se biisi ois kiva jostain saada löytää Martti vastaa: Päivää Janskuman! Se oli semmoinen päättyvän kesän mainosbiisi Fonectalle. Martti ja urkuri Hannu Muukkula sen väsäsivät, ja sitten radiot mainoksissa soittivat. Kyseessä oli siis Fonecta 16400- palvelua mainostava "Kuka soitti?"- ralli. Martilla ei sitä valitettavasti missään muodossa itsellä ole. Mutta tsekkaapas Fonectan yhteydet netistä. Jos sieltä löytyisi joku markkinoinnin tai tiedotuksen sähköposti ja kysäiset asiaa. Ainakin kesällä olivat kappaleesta kovasti innoissaan ja sitä mielellään tykittivät. Mukavata syksyä sinne! martti 02.10.2010 Jani kysyy: Keikka Manseen! Nyt Martti heti rauta alle ja Suomen valtatieverkostoa pitkin punatiilitehtaiden varjoon, pohjoismaiden suurimpaan sisämaakaupunkiin, Tampereelle ja keikalle yliooppilastalolle uusi matsku takataskussa! Martti vastaa: Iltaa Jani. Uusi matsku tullaan ottamaan takataskusta rohkeasti esiin. Se levitetään miellyttävänä palettina kaikkien tamperelaisten tarkasteltavaksi. Mutta milloin tämä tapahtuu? Siitä ei vielä ole tietoa - ohjelmatoimistomme keikkatarjonnassa ei vielä tälle syksylle Tampesteria näy. Ensi vappu YO-talolla on jo varma, mutta kyllä sitä nyt ennen työläisten ja ylioppilaitten juhlaa täytyy tulla. Siihen väkevästi uskomme. Mahtavaa viikonloppua sinne! martti. 29.09.2010 Köpi kysyy: Keikat Martti milloin Napanderin poijaat tulee Hyvinkäälle keikkailemaan? Joutuu aina lähtee Jämsään asti teidän keikkaa tsiigaamaan. Martti vastaa: Päivää Köpi. Huonolta näyttää Hyvinkään suhteen. Saimme juuri ohjelmatoimistolta syksyn päivitetyn keikkalistan. Eikä siellä Hyvinkäätä näy. Asiantilaan on saatava muutos. Voimia. M 29.09.2010 Juike kysyy: Nippa nappa ja niukin naukin Miten keksitte Nippa nappa - biisissä sen kohdan kun aluksi sanotte nopeasti "nippa nappa niukin naukin" ja sen jälkeen "nippa nappa ja niukin naukin" hitaammin? Se kuulostaa todella mahtavalta, jopa jollain tavalla haikealta, mutta myös jonkinlaista toivoa on ilmassa. Aiemmin jotkut kappaleesi ovat jopa ärsyttäneet (anteeksi), mutta tämän jonka nimen perusteella olisin luullut eniten harmittavan, aiheuttikin mitä suurinta tyydytystä ja mielihyvää. Ja jopa jonkunlaista kutkutusta munaskuissa. Jatkossa kuuntelenkin musiikkianne korvat kiinnostuksesta väristen. Mutta miten keksitte sen siis mitä alussa jo kysyin? Martti vastaa: Päivää Juike. Täytyy myöntää, että ajoittain olen kanssasi täysin samaa mieltä. Siis että jotkut tuotteistamme ärsyttävät joskus voimallisesti. Nippa sen sijaan tuntuu nyt tuoreeltaan erittäin kestävältä kappaleelta, jonka harmitusprosentti on erittäin matala. Esimerkiksi livenä soitettuna kuvaamasi kappaleen kertosäe tuntuu oikein mukavalta. Uskallankin povata Nipalle pitkää ikää keikkasetissämme. Sitten kysymykseesi. Nopea, contra hidas- lausunnalla lienee länsimaisessa viihdemusiikissa pitkät perinteet. Myös Väinämöinen käytti tätä tehokeinoa runonlaulussaan. Myöhemmin tiedämme esimerkiksi englantilaisen Police- yhtyeen käyttäneen samaa kikkaa lähes kaikissa kappaleissaan. Heillähän puolitempolla soitetun säkeistön jälkeen seurasi kaksi kertaa nopeampi kertosäe. Täten englannin pojat saivat kappaleisiinsa tehoa ja draamaa. Napanderin kohdalla kyse on joko sattumasta, tai vallitsevan asiantilan alitajuisesta toteuttamisesta. Veikkaan sattumaa. Martti muistaa hyvällä hetkeä, jolloin keksi puolittaa nippanappaniukinnaukin- rallatuksen. Se tuli pyytämättä ja yllättäen. Hymyilytti. Pannaanpa rima heilumaan! Martti 24.09.2010 ei nippaa nappaa, eikä ees niukin naukin kysyy: Olen lyhyen elämäni aikana onnistunut ylittämään riman ja pääsemään kultakorokkeelle muutaman kerran jopa pitempiaikaisesti. Hyviä, hienoja muistoja, elämäni onnellisimpia aikoja. Valitettavasti yhtä usein on rima pudonnut alas ja kovalla fyysisellä sekä psyykkisellä työllä se on aina nostettu takaisin ylös. Kuten sanontakin kuuluu, nälkä kasvaa syödessä, ja nyt tuntuu, että rima on tullut nostettua niin korkealla, ettei sinne enää yllä vaikka miten yrittäisi ja ponnistelisi. Kun on kerran päässyt kultakorokkeelle, ei hopeakoroke enää tunnu miltään. Tämän vuoksi rima on pysynyt koskemattomana korkeuksissa, siis saavuttamattomissa. Nyt kysynkin, onko rima jäävä korkeuksiin loppu elämäkseni? Pitäisikö rimaa laskea tai tyytyä pronssikorokkeeseen? Onko reilua jäähdytellä piirikunnallisissa, vaikka muut siellä ottelevat täysillä? Lopettaminenkin on käynyt mielessä. Voiko vanhoja saavutuksia muistellen elää onnellisena? Martti vastaa: Päivää ei nippaa nappaa, eikä ees niukin naukin. Kuvailemasi tilanne on hyvin tyypillinen kilpailuun ja suorittamiseen perustuvassa maailmassamme. Tällaisessa maailmassa on harmillinen - usein jopa traaginen kääntöpuolensa. Nimittäin. Jatkuva riman ylittäminen ja onnistuminen johtaa valitettavan usein ylpistymiseen ja kopeuteen. Tällainen menestyjä alkaa ylenkatsoa muitten suorituksia, ja lopulta hänestä kasvaa valitettavan yksitotinen kaikentietäjä. Tämä on surullista, koska tällöin hän on kaivanut itse kuopan omalle rimalleen. Lopulta kukaan ei enää halua hyppiä hänen kanssaan. He menevät yli että heilahtaa jossain aivan muualla. Oletkin siis onnellisessa tilanteessa huomatessasi kuvatunkaltaisen kehityksen. On aivan hyväksyttävää mennä joskus sieltä, missä rimaa ei ole, ja muistella hiljaisella hyrinällä omia väkeviä ylityksiä. On myös suositeltavaa mennä mukaan piirikunnallisiin kisoihin. Tällöin täytyy kuitenkin muistaa iloita uusien maakuntasarjalaisten tulokkaitten suorituksista. Riman voi myös jäädyttää pakastearkkuun odottamaan tulevia koitoksia. Syväjäässä rima säilyy muuttumattomana vuosisatoja. Ponnistus kohdalleen ja kohti syksyä! Martti 24.09.2010 Tia kysyy: Kysymyksiä. Olen vasta 12 vuotta mutta olen kuunnellut levyjäsi jo 10 vuotiaasta. Lempi kappaleeni on ufo tarjosi kaakaon ja on kivaa olla tyttö. Tahtoisin kysyä että minkä nimisiä kappaleita sinulla on? Olisi kiva jos sanoisit mahdollisimman monta. Osaan jo sanojakin ulkoa ja musiikkisi on "hauskaa" 🙂 T:Tia Martti vastaa: Huomenta Tia! Onpas mukavaa, että sinulla tulee monta vuotta täyteen musahommissa. Kannustamme täällä Napanderissa jatkamaan saman harrastuksen parissa - niin jatkamme mekin, yli kymmenen vuodenkin jälkeen homma jatkuu! Mitä tulee kappaleitten nimiin, niin niitä riittää. Materiaalimassa on valtava, ja Martin muisti rajallinen. Suosittelenkin sinulle seuraavaa: Koska tunnut hallitsevan tietokoneen, käy kotisivuillamme osoitteessa www.marttiservo.com. Sieltä jostakin valikosta löytyvät kaikki levymme ja myös kappaleitten nimet. Mukavaa tutkimusmatkaa levyaarteistoon! martti Jarppi lisää: Löytyy siis oikealta, "linkit" osiosta, nimellä Julkaisut 24.09.2010 Eskelinen kysyy: Termari Hei, Martti! Pitäisikö avata termari? T. Eskelinen Martti vastaa: Päivää Eskelinen. Termarin avaamisessa on omat riskinsä. Avaamalla korkin osa sisälle varastoidusta lämmöstä väistämättä poistuu. Mikäli pyrkimyksesi on säilöä lämpöä termoksen sisällä mahdollisimman pitkään, en suosittele pienintäkään korkin löysäämistä. Oletan tässä, että termarissa on kuumia aineita sisällä, eikä se ole ollut tyhjänä vuorokausia. Mikäli kuitenkin haluat päästä osalliseksi termoksen sisältämästä lämmöstä, kannattaa korkki avata. Toimi näin: Irroita korkki kokonaan. Sijoita leukasi avoimeen aukkoon. Voit tuntea huomattavan paikallisen kuumuuden pääsi ulkonevassa osassa useita kymmeniä minuutteja. Lämmintä syksyä sinne! Martti 21.09.2010 Pia kysyy: videointi Suuri Mahdollisuus -kiertueella Heippa Martti! Koska ja missä muodossa tulee ulos videointi Suuri Mahdollisuus kiertueelta? Kuvattiin Helsingissä Kuudennella Linjalla. Terkuin, Pia Martti vastaa: Päivää Pia. Kyseisen taltioinnin kohtalo on meille mysteeri. Mutta niin on moni muukin elämän tärkeä asia. Kuudennella Linjalla kuvattiin otoksia Napanderista kertovaan tv-dokumenttiin. Nuo otokset ovat kuitenkin jääneet viimeisiksi lajissaan - ohjelmaa tehnyt tuotantoyhtiö on kadonnut, puhelin on asiasta vaiennut ja ohjelman tekijät haihtuneet kuten kaasupäästö Saharaan. Oletan, että hankkeessa on mennyt jotain mönkään, mutta meille siitä ei kylläkään ole kerrottu mitään. Olemme pahoillamme moisesta. Harmillistahan tämmöinen on. Martti 21.09.2010 Kyllikki kysyy: Housut Pitäisikö minun ostaa uudet housut? T. Kyllikki Martti vastaa: Huomenta Kyllikki. Mikäli housuissasi on huomattavaa harsuuntumista, pitää ostaa uudet. Jos harsuuntuminen on edennyt reiän tasolle, voit myös kokeilla tätä: Leikkaa hyttysverkosta sopiva reiän peittävä palanen, ja ompele se kiinni. Näin voit välttyä uusien housujen hankinnalta. Lämpimästi talveen! Martti 11.09.2010 Veijo kysyy bändin nimi Parahin Martti, tuskailen tässä bändin nimiprobleemin kanssa, voitko auttaa? Soitamme kotimaista viihde-tanssimusiikkia ja nimi pitäisi siis löytyä, minkä valitsisit näistä? 1.Veijo Esso ja välistä veto 2.Veksi ja vaapaasoittokunta 3.Veijon musiikki ja tanssi Vai tulisiko sinulla mieleen joku parempi. Musiikkisi syväystävä Veijo Martti vastaa Päivää Veijo. Todella hyvä, että musamaailmaan saadaan lisää Veijoja. Nyt nimittäin muistan Veijo Vartiaisen ohella vain yhden uudemman polven veijotoimijan, nimittäin Veijo Midin & Modulit. Veijoja todellakin kaivataan musatalkoisiin. Tarjoamistasi vaihtoehdoista miellyin Veijon musiikkiin ja tanssiin. Siinä on asiallisuutta, ja lupausta viihdytystehtävän varmaotteisesta hoitamsesta. Ja toki siinä on lievä vähittäistavarakaupan maku. Mikäpä olisikaan kätevämpää toiminnan kasvaessa, kuin perustaa oma levy- ja musatuotekauppa, jolla olisi sama nimi kuin orkesterillakin. Uskoisin Veijon tanssin ja musiikin keräävän runsaasti tyytyväisiä asiakkaita. Suurenmoista syksyä sinne! Martti 11.09.2010 Riku kysyy Moi! Moi Martti! Aijotteko joskus tulla keikalle lähelle Pertunmaata se olisi mukavaa ,kun pääsisi katsomaan sinun keikkaa Iskän kanssa T: Riku Martti vastaa Lauantaita Riku. Pertunmaalla emme todellakaan ole kertaakaan käyneet esiintymässä. Siinä naapurissa Joutsassa kävimme viime talvena, ja siinä oli semmoinen kansalaistapahtuma torilla ensin, ja sitten klubi-ilta ravintola Huttulassa. Mikkelissä tietysti myös olemme käyneet useasti, mutta lähiseudulta juuri Pertunmaa, Hirvensalmi ja Hartola ovat kaikki käymättömiä. Toivottavasti uuden levyn tiimoilta keikkaa järjestyy myös sinne teikäläisten tuntumiin. Seurailkaapa keikkailmoittelua! Terveisin Martti. 11.09.2010 Markku kysyy moro onko totta,että puolalaiset käyttävät viemärivettä vadelmien kasteluun viljelmillään? Martti vastaa Päivää Markku. Vadelman kastelu on kaksipiippuinen juttu ja useampiteräinen miekka. On toki selvää, että kuivina kesinä on vadelman kastelusta huolehdittava. Paras tapa lienee käyttää juurikastelijaa. Liiallinen kastelu kuitenkin helposti lisää tautien ja homeen riskiä. Tämä koskee tietysti puutarhavadelmaa. Villi vadelma ei kastelua kaipaa, se hakeutuu sopiville kasvualustoille ja leviää tehokkaasti. Mitä sitten tulee puolalaiseen vadelmanviljelyyn, voit olla huoleti. Viemärivesi epäilemättä toisi mukanaan joitakin mineraaleja sekä kasvua nopeuttavia lannoitteita. Mutta lopputulos haju- ja makuhaittoineen olisi kuitenkin ei toivottu. Puola on nykyisellään EU:n jäsen, ja kaikkea kasvatusta säännellään Unionissa tarkasti. Meillä ei mole mitään syytä epäillä, että Puolassa ei noudatettaisi kaikenkattavia säännöskokoelmia. Toki joitakin yli-, tai alilyöntejä voi tapahtua, mutta nämä suurimmalla todennäköisyydellä jäävät yksittäistapauksiksi. Maistuvaista syksyä sinne! martti. 11.09.2010 Matti ja Liisa + kumpp. kysyvät: Tahdon tulla kotiin, Katjushka Katsoimme kaveripiirissä Youtubesta erinomaisen videon "Tahdon tulla kotiin, Katjushka". Kiinnitämme tarkkaavaisina henkilöinä sekä rautatien ystävinä huomiota aina olennaisiin asioihin ja havaitsimme että rautatie videolla oli selkeästi kapearaiteista mallia. Onko kuvaaja siis ollut menossa Katjushkan luokse jossakin Jokioisten ja Humppilan välisellä museorautatiellä? Armeniassahan on yleisessä käytössä vanhana Neuvostotasavaltana 1520mm raideleveys, joten videon pohjalta voisi päätellä että Katjushkan luokse on vielä kosolti matkaa taitettavana. Vai onko tarinassa käynyt niin että linnunradan juoppolalli junamatkustaja istuu junan ravintolavaunussa juomassa tummaa olutta tajuamatta vaihtaa junaa? Voisiko vaikka Jokke sanoittajana valaista asiaa missä junassa mennään ja pääseekö matkustaja koskaan Katjushkan luokse? Onko Katjushka jo löytänyt sillä välin uuden rakkauden? Martti vastaa: Päivää Matti ja Liisa + kumpp. Martti suorittaa nyt harvoin koetellun tempun. Koska kysymyksesi pääasiallisesti koskee elokuvataiteen alaa, annan vastausvuoron elokuvataiteesta vastaavalle taholle, kitaristi Antero Kyllästiselle. Hän on toteuttanut kaikki uudet Napanderin minivideot. Näin Antero vastaa: Hyvät ystävät. Vaikka kysymys olikin kohdistettu taiteilija Pirhoselle, otan oikeuden omiin käsiini ja vastaan leikkauspöydän takaa. Ensinnäkin on hienoa ja imartelevaa, että olette katsoneet videon tarkkaan ja panneet merkille raideleveydenkin. Matka Katjushkan luokse on kuitenkin ennenkaikkea henkinen prosessi, jossa juna leijuu raideleveydestä välittämättä ikuisesti kohti kotia ja Katjushkaa. Laulun minä ei koskaan pääse Katjushkan luo vaan hän tosiaan jää Linnunradan juopppolallin tavoin ravintolavaunuun siemailemaan tummaa olutta. Videon lopussa, raiteiden päässä loistava kirkkaus vihjaa tähän suuntaan. Ollaan menossa kohti valoa: Katjushkaa, kotia. Katjushka ei ole löytänyt uutta rakkautta. Hän elää laulun minän tavoin ikuisessa kaipuussa ja toivossa. Aina junan vihellyksen kuulleessaan hän rientää asemalle -turhaan. Video ei siis ole dokumenttaarinen kuvaus matkasta, vaan montaasi, jossa auditiivinen ja visuaalinen viesti yhdessä luo mielikuvan tai tunnetilan matkasta. Kapearaiteinen on tosiaan kuvattu tuolla Jokioinen-Humppila -museorautatiellä. Ohi kiitävä maisema taas on Pietarin esikaupunkialuetta. Antero 30.08.2010 Jussi kysyy: tuu Tampereelle millonkas sulla on aikeissa oikein tulla Tampereelle keikkaileen? on jo nääs aikaa tosta tamperfestistä moro vaan Martti vastaa: Huomenta Jussi. Kyllä Tampereelle pitää tulla. Mutta milloin? Voipi olla, että pieni rauhoitusaika tässä on Tammerfestin jälkeen. Mutta meneekö ensi vuoden puolelle? Tästä tietävät vain ohjelmatoimisto ja keikkajärjestäjät, jotka pitävät salaisia kokouksiaan epämääräisinä aikoina hämärissä paikoissa. Jäämme odottamaan. Martti. 30.08.2010 Viljami kysyy: Kekeä Moro Martti! Oletteko tulossa Tornioon tai Ouluun päin keikalle? Löytyykö Martti Servo & Napander t-paitoja? t.Viljami Martti vastaa: Huomenta Viljami. Kaikki kysymyksiin vastaus on kyllä! Oulussa ja Torniossa on normaalivauhdilla käyty keikalla suurinpiirtein kerran vuodessa. Uskoisinpa puolen vuoden sisään vierailun järjestyvän. Paidoista voisit kysäistä tuoteasiamieheltämme Jarmolta (jarmo@marttiservo.com). Meinaan vanhan kuosin paitoja vielä on, ja uusikin lienee tulossa, kunhan uusi levy syyskuun puolivälissä lipsahtaa ulos! Parasta jatkoa sinne! Martti 30.08.2010 Vanit Tampereelta kysyvät: milloin tuut Tampereelle Morjens? elikkä milloin tulet Tampereelle seuraavan kerren, olemme nähneet sinut jo 3 kertaa täällä, mutta haluaisimme vielä tänä vuonna nähdä/kuulla sinut! toivottaa vanit Tampereelta Martti vastaa Päivää Vanit Tampereella. Kyllä Tampere on Napanderin suosituimpia kyläpaikkoja. Vierailimme upeassa kaupungissanne Tammerfesteillä, joten parin kuukauden sisään tuskin olemme tulossa. Joku hajurako pitää olla. Mutta voipi olla, että uuden levyn tiimoilta pistäydytään vielä vuodenvaihteen jälkeen. Ja todennäköisesti taas vappumatinea YO-talolla hoidetaan! Martti 07.08.2010 Aina kaikki nappaa kysyy keikkaa ja ohjelmaa tampereen suunnalla olisi taas toiveissa saada keikkanäkymää uusien biisien fiiliksissä. yrittäkää edes jotain saada aikaan. "aina kaikki nappaa" Martti vastaa: Huomenta Aina kaikki nappaa. Tampereen suunta on äärimmäisen käyttökelpoinen muun muassa uusien biisien fiilistelyyn. Uskon vakaasti, että saamme jotain aikaan siinä suunnassa vielä tämän vuoden puolella. Terveiset Tampereelle! Martti 06.08.2010 Hannu kysyy Kiitos ja Kumarrus! Mahtavaa Martti ja pojat! Suurkiitos esiintymisestänne Seinäjoella 9.7. Oli upeaa nähdä teidät taas tositoimissa ja mahtivedossa. Tunnelmahan oli loistava ja paikallisen lehden kirjoitus,"Martti villitsi yleisön", ei liioitellut vähääkään. Toivottavasti lisää on tulossa ja pääsemme mitä pikimmin taas nauttimaan Napanderia Martilla höystettynä! Mukavaa kesää! Hannu Martti vastaa: Päivää Hannu. Sulimmat kiitokseni. Ja näin kuumana keikkakesänä kiitokset pysyvätkin mainiosti sulina. Hyvä, että Seinäjoella on valveutunut media. Toivottavasti pääsemme taas pian testaamaan vapaan pohjalaisen lehdistön tarkkaavaisuutta! Suurenmoista loppukesää! martti 06.08.2010 Jesse kysyy Kuka soitti? Olen kuullut, että olet sanoittanut ja esittänyt Fonectan 16400- palvelua mainostavan kappaleen? Joten, haluaisin tietää sen sanat kokonaan. Se alkoi "Kuka soitti? Se ei jää mua vaivamaan, näin hoidan... tilanteen mä" Martti vastaa: Päivää Jesse. Olet oikeassa. Martti on tehnyt Fonectalle kesäisen mainosrallin "Kuka soitti?. Ja sehän menee näin: KUKA SOITTI? Kuka soitti? Prrrrrrrr! Siitä heti tolkun saan Kun Fonectalta palvelun mä hankin Kuka soitti? Prrrrrrrr! Se ei jää mua vaivaamaan Näin hoidan tilanteen mä vaikeimmankin Tuntematon tuolta jostain mua lähestyy Kylmä numero vain kännykässä loistaa Kuusitoista neljäsataa, taustatiedot mulle takaa Salaisuutes verhoa mulle raottaa Kuka soitti? Prrrrrrrr! Siitä heti tolkun saan Kun Fonectalta palvelun mä hankin Kuka soitti? Prrrrrrrr! Se ei jää mua vaivaamaan Näin hoidan tilanteen mä vaikeimmankin Oletko se sinä jonka taksiin saattelin? Vai sinä jonka maastopyörää kolhin? Kuusitoista neljäsataa, taustatiedot mulle takaa Salaisuutes verhoa mulle raottaa Kuka soitti? Prrrrrrrr! Siitä heti tolkun saan Kun Fonectalta palvelun mä hankin Kuka soitti? Prrrrrrrr! Se ei jää mua vaivaamaan Näin hoidan tilanteen mä vaikeimmankin Sunko kanssas joskus koitin maailmaa parantaa? Vai karhuatko tonnin pikalainaa? Kuusitoista neljäsataa, taustatiedot mulle takaa Salaisuutes verhoa mulle raottaa Kuka soitti? 03.08.2010 Karavaanarisinkku ja Pori kysyvät Terveisiä Porista Martille! Olipas mahtava keikka Porin Montussa, monttu auki saimme ilomielin kuulostella raikasta, hieman muuttunutta kavalkaadianne! Siitä tulikin mieleen... nyt kun vuosien saatossa kappalevalikoimastanne on muodostunut varsin monipuolinen ja suuria hittejä sisältävä, onko vaarana, että joitakin ns. pakollisia kappaleita jäisi pois biisilistoilta? Kuten "hittilittilitmanen", "nytnappaa", "viikonloppu"... Koska seuraavan kerran Poriin, saammeko silloin kuulla kappaleen suuresta maailmanrauhaa edistävästä kaimastasi? t. Pori ja Karavaanarisinkku Martti vastaa: Päivää Karavaanarisinkku ja Pori. Kiitokset sieltä Montusta. Poterossa oli suurenmoinen ja syvällinen tunnelma. Uskoisin duomme jälleen palaavan samaan kaivantoon - koko orkka sinne tuskin mahtuu. Toivottavasti poriutuminen tapahtuu mahdollisimman pikaisesti. Tuo laajan musamateriaalin ongelma on todellinen. Ja korostuu entisestään syksyllä uuden levyn pullahdettua ulos. Tietyt pakolliset klassikot on aina soitettava, uusia lauluja on ajettava sisään ja esiteltävä, sitten olisi myös mukava pitää tiettyjä vähemmän soitettuja völjyssä. Kuinka yhtälö ratkaistaan? Pakataanko kappaleet entistä tiiviimpään pakettiin? Kylmennetäänkö esiintymispaikkoja koneellisesti, jotta kappaleitten lämpölaajeneminen lakkaa? Todennäköisesti joudumme palkkaamaan konsulttiyhtiö Jaakko Pöyryn ratkomaan visaista ongelmaa. Mutta ratkaisu löytyy - vanhat klassikot ja uudet rallit tulevat soimaan väkevästi! Terve sinne Poriin! Martti 02.08.2010 Janne kysyy Terve Martti, En tiennytkään, että poikasikin on musiikin allalla. Eihän tämä muuten selity vai selittyykö? On nimittäin yhdennäköistä tekstejä myöden. kuuntele esim ekan biisin teksti. tai kohdasta 12.50min. http://ylex.yle.fi/areenawidget/showplayer/video/1146926 t:Janne Martti vastaa: Huomenta Janne. Poika perkele. Vai onko? Asiasta ei ole täyttä varmuutta. Kyseessä voi olla myös vaihdokkaan taimi, josta kasvatetaan Ufon toimesta sijaista alkuperäiselle Martille hänen siirtyessään ilmalukkoon. Vai onko nykyinen Marttikin jo vaihdokas? Asiat kuitenkin selviävät. Yleensä pojat jossain vaiheessa haluavat löytää isänsä, ja asia ratkeaa. Tai sitten Ufo säteilyttää nykymartin ja ratkaisua haetaan tomutuksen kautta. Upeaa loppukesää sinne! Martti 26.07.2010 Johtotähti kysyy Tammisen Temmellys Olipas ehkä parhaimpia musa-iltoja ikinä! Kaikki oli kohdillaan. Lopun kruunasi fanitapaaminen Dynyn ja Maran kanssa. Tämän taisi järkätä vanha kaveri T, jonka tapaaminen Eräjärven maastoissa oli aivan uskomaton juttu sinänsä! Mitä mieltä Napanderit mahtoivat olla kohtuueksoottisesta ambienssista? -Johtotähti- Martti vastaa: Päivää Johtotähti. Eräjärvi oli totaalinen elämys. Ismon festarit runttasivat kaikkien aikojen festarielämysten kärkikaartiin. Täysin poikkeuksellinen kyläjuhla - olimme liikuttuneita ja onnellisia. Mitä musaan tulee, niin Martillahan on semmoinen kesäflunssa meneillään, eli pelko äänen kestosta oli läsnä koko keikan ajan. Mutta hyvin selvittiin! Tapaaminen keikan jälkeen oli mieluisa jälkiruoka ja eksoottinen hedelmä. Jäsen T oli miellyttävällä tavalla täysin tyrmistynyt. Suurenmoista kesän jatkoa Eräjärven maisemiin! martti. 26.07.2010 Kaitsu kysyy Käsilaukku Moro! Meidän aikuinen tyttö haluaisi ostaa servoshopista käsilaukun. Laitappa "on kiva olla tyttö ja käsilaukkua heiluttaa". tekstillä kesäkassi tekoon... varma menekki. terv.kaitsu Martti vastaa: Päivää Kaitsu! Erinomainen idea. Pistänpä tämän viestin eteenpäin tuoteasiamiehellemme Jarmo Perälle. Eihän sitä tiedä, vaikka syksyn mallistostamme löytyisi heiluntavarma käsilaukku. Upeat helteet sinne! Martti 26.07.2010 Ellu ja Anne kysyvät naiseus ja musiikki Ihmettelemme kykyäsi laulaa naisen elämästä niin koskettavasti ja totuudenmukaisesti kappaleessa "On kivaa olla tyttö". Kuinka löysit sisäisen feminiinisyytesi? Ihanat kesät sulle! Ellu ja Anne Martti vastaa: Päivää Ellu ja Anne. Kiitos kannustavista sanoistanne. Toisen sukupuolen ymmärtäminen lienee maailmakaikkeuden haastavimpia tehtäviä. Jos siinä edes vähän onnistuu, niin jaksaa taas. Mitä tulee feminiinisyyden löytämiseen, niin se on täysi mysteeri. Välillä sitä tuntuu leijailevan ympärillä, välillä taas ei. Feminiinisyys on kuin kanttarelli, joka kasvaa salatuissa paikoissa, ja on satunnaiselle löytäjälleen aina mieluisa yllätys. Mitä parhainta kesänjatkoa sinne! martti 19.07.2010 Pete kysyy Mauno Missä oli Mauno Tammerfesteillä 17.7.2010? Onko Maunolla kaikki hyvin? Ollaan kavereiden kanssa huolissamme Tiirasta. Mikä on Maunon laita? Toivottavasti kaikki on hyvin. Täällä Tampereella on harteet lysyssä, leuka rinnassa ja järkäleet rintojen päällä epätietoisuuden metsässä vaeltavilla ihmisraunioilla. Toivottavasti saamme pikaisen vastauksen. Martti vastaa: Huomenta Pete. Olkaa huoleti. Maunolla on kaikki todella hyvin. Mauno kitararyhmän vanhimpana jakaa työvuorot, ja pari mennyttä viikonloppua hän oli merkannut itselleen vapaiksi. Mauno väsää semmoista valmisaittaa tanhuvilleen, hän  tarvitsee nikkarointivapaita. Mutta tulevana viikonloppuna Jyväskylässä ja Orivedellä on tuplakitaristien vuoro! Battle of the guitars! Martti 12.07.2010 Janne kysyy Iisalmen keikka Olusilla sää suosi ja Marttiakin taisi puku päällä kuumottaa. Keikka oli mahtava ainakin yleisöperspektiivistä katsottuna ja kaiken hyvän päälle ensimmäinen keikka jota olen päässyt katsomaan!! Ensimmäinen kertahan aina jännittää ja hirvittää tottakai. Mitäs Martti itse keikasta ajattelee ja maistuiko Iisalmelainen olut keikan jälkeen? Martti vastaa: Huomenta Janne! Iisalmella todellakin sää lämmitti sydäntä ja kehoa täysipainoisesti. Aurinko tykitti suoraan otsalohkoon, mutta ei hätää: lohkoa pystyi mukavasti viilentämään iisalmelaisilla virvoitusjuomilla. Martti maistoi ja toteaa: hyvää on. Muutoinkin juomateollisuuden kädenjälki Koljonvirran varrella vakuutti. Juhlakenttä upealla paikalla, järjestelyt erinomaiset. Iisalmi toimii. Ja tervetuloa toistekin keikoille! Martti 07.07.2010 Pertti kysyy Mansikkakarnevaalit Oletko allerginen savon murteelle ja mansikoille. Suonenjoella joudut tekemisiin molempien kanssa. Martti vastaa: Päivää Pertti. Martti söi juuri litran kotimaisia mansikoita. Tuskin maltan odottaa, että pääsen maistelemaan suonenjokista äärimmäisen lähellä itse kasvatusmaastoja. Mitä tulee savon murteeseen, niis se on tuttu ja miellyttävä juttu, kuten kaikki muutkin maakunnalliset erityispiirteet. Martti on saanut viettää paljon aikaa savon- ja hämeen heimojen ikiaikaisilla ja ammoisilla taistelulinjoilla, missä nämä kaksi mahtimurretta ovat osin sekoittuneet ja osin muuttuneet täysin omanlaisekseen sekoitukseksi. Puhtaan savon kuuleminen tulee elähdyttämään Martin sydäntä. Kiitos siitä. Savonmaa. Kuulen kutsun ja saavun! Martti 03.06.2010 Lumumba kysyy Moikkista vaan Servo-Setä =) Vaikka ufo sinulle kaakaon tarjosi niin on pakko kysyä, maistuuko Servolle viski? Milloinkas jos koskaan olisit tulossa Kokkolaan? Kalajoen Juhannukseen olet onneksi lähistölle jo tulossa. Martti vastaa: Huomenta Lumumba. Väkijuomat varovaisesti käytettyinä ovat oivia hetkellisen tunnelman kohottajia. Viski ei tee tästä poikkeusta. Itse asiassa. Eilen eräs tuttavani esitteli kaukaa Skotlannista hankkimaansa Talisker- viskipulloa, josta sain maistiaisiksi sormenlevyisen siivun. Maistoin, sanoin: hyvää on. Mitä tulee Kokkolassa käyntiin, niin siitä on aikaa jo varmaan pari vuotta. Pikimiten pitäisi päästä nauttimaan vaikkapa Venetsialaisten tunnelmasta. Elömme odotuksessa. Upeata kesää sinne! Martti 16.05.2010 Suvi kysyy Terve Martti! Mitäs herra Martti Servo tekisi, jos lotossa voittaisi? Vaikka et lottoaisikaan, niin kuvitellaampas tällainen tilanne. Mihin rahasi käyttäisit, vai laittaisitko aivan ranttaliksi? Martti vastaa: Päivää Suvi. Ranttali kylä houkuttelee. Mutta aivan alkuun Martti hankkisi orkesterimme basistille Erkka Aloselle oman grillikioskin. "Erkan mähneria" tulisi olemaan maamme johtava grilliherkkujen paratiisi, koska Erkalla sattuu olemaan tältä alalta runsas tietämys ja selkeät visiot uusien tuotteiden loihtimiseksi. Muutoinkin Martti sijoittaisi varoja äärimmäisen pieneen-, ja keskisuureen kotimaiseen teollisuuteen. Kaikenlainen tuotanto kiinnostaa. Hellettä sinne! Hyvä! Martti 04.05.2010 Jamo kysyy Millon Martti saapuu Joensuuhun? Martti vastaa: Huomenta Jamo. Kyllä on käsittämätön tilanne tämän Joensuun kanssa. Vieläkään ei listoilla näy vierailua upeassa kaupungisanne. Asasta on kyllä reklamoitu, ja korjausta tilanteeseen odotetaan. Heinäkuussa olemme kyllä Suonenjoella ja Iisalmessa, mutta nehän eivät ole ollenkaan sama asia. Toivokaamme parasta. Martti 04.05.2010 Keijo kysyy heipsan... olen kuullut,jossain kappaleessa lauletaan Onni Ilmarista..? Poikani nimi on myös Onni Ilmari.syntynyt 8.2.2010. Missä kappaleessa lauletaan ja millä levyllä kyseinen kappale on???vai olenko kuullut harhoja??ostaisin cd:n,kunhan tiedän levyn nimen??? kevät terveisin Keijo Eipä tässä sitten muuta kuin Hauskat Vaput!  t:eppu alias eero Martti vastaa: Huomenta Keijo. Nyt olet kyllä kuunnellut Onni Ilmarin jokeltelua. Ei Napanderin repertuaariin kuulu yhtään Onnista kertovaa laulua. Pentti Kyllönen, Jari Litmanen ja Mika Salo löytyvät. Syksyllä ilmestyvällä uudella levyllämme nimihaitaria venytetään Esko Riihelän suuntaan. Eli joku muu artisti nyt on kyseessä. Mutta kuka? Eipä tule mieleen. Upeaa kevättä sinne teille molemmille! Martti 04.05.2010 Eero kysyy Tervehdys täältä Pihliksestä! Milloin herra Martti Servo ja Napander ilmestyy seuraavan kerran keikalle tänne PK-seudulle? Eipä tässä sitten muuta kuin Hauskat Vaput!  t:eppu alias eero Martti vastaa: Päivää Eero. Mikäli kevätlintujen viserrys pitää paikkansa, ilmestymme Stadiin 18.6. Paikka mitä ilmeisimmin on äärimmäistä viihtymistä liputtava Rymy-Eetu Erottajalla. Martti 04.05.2010 Karjalanmies kysyy Euron tulevaisuus Aikoinanne lauloit että saako pörssistä kottia. Mikä on Euroopan ja Euron tulevaisuus näin Kreikan rahoituskriisin painaessa kansalaisten tunnelmia Vapun alla? Joko Napander on alkanut veloittamaan keikkapalkkiot muussa valuutassa kuin Euroissa? Olisiko nyt Napanderin lähdettävä EU:n pelastustalkoisiin tourneelle Kreikkaan ja soitettava taloustunnelmat nousuun tsatsikin ja zor.. sorbuksen luvatussa maassa? Lämppäribändiksi voinet kysyä Lordia, Ateenan vanhaa kävijää Martti vastaa: Huomenta Karjalanmies. Euroopan tulevaisuus lepää rohkeissa ja kaukonäköisissä hankkeissa. Napander tukee täysin hauiksin Helsingin ja Tallinnan välille suunniteltua liikennetunnelia. Tämmöistä tunnelia pitkin voisimme nopeasti pistäytyä Kreikassa moraalinkohotuskiertueella tuhkapilvien häiritsemättä. Tuhka ei näet leviä merenalaisiin tunneleihin. Samalla koko Eurooppa saisi uuden ylpeydenaiheen mittavasta rakennusprojektista, joka olisi omiaan lisäämään musikaalista toimeliaisuutta. Näemme siis Euroopan tulevaisuuden valoisana tunnelin päässä, ja kottia tuntuu myös Kreikka saavan. Varmuuden vuoksi kuitenkin harkitsemme siirtyvämme laskutuksessa Puolan Zlotyihin. Martti 29.04.2010 Hanna kysyy Hittiäin Puolitoistavuotias tyttäremme usein pyytää ja vaatii: "Hittiäin soimaan, Hittiäin soimaan". Hitti-Litti Litmanen nauttii absoluuttisen suosikkikappaleen asemaa. Siksipä se soi meillä joka päivä useita kertoja. Joskus kokeilemme tarjota muitakin kappaleita, mutta yleensä vastauksena on kiivas päänpudistus ja "ei! Hittiäin!" Tämän piti olla kysymys, joten kysyn: Mitäpä tähän tuumii Martti Martti vastaa: Huomenta Hanna. Tyttäresi osoittaa voimakasta tahtoa ja valistunutta musiikkimakua jo todella nuorella iällä. Mielestäni millekään supernannylle ei todellakaan ole käyttöä - tytärtä ei millään muotoa tule vierottaa Hittiäisestä, vaan päinvastoin. Hänen pienimpiäkin toiveitaan musiikin suhteen tulee vanhempien kuuliaisesti toteuttaman! Mahtavaa kevättä sinne! Martti

28.04.2010 Minna kysyy Arvoisa Martti

nyt kun neljänkympin merkkipaalu alkaa uhkaavasti lähestyä, sitä ryhtyy miettimään elämänsä sisältöä ja arvoja. Kaipaa jotain enemmän. Tämän asian hoitaisi paremmin kuin hyvin uusi Martin Aamuhartaus -niminen televisio-ohjelma, jossa Sinä Martti kommentoisit asiantuntevasti päivän polttavia lehtiotsikoita meiltä ja maailmalta. Hesari, Frankfurter Allgemeine, New York Times, kenties jopa uutisia muilta mantereilta... Myös katsojat voisivat lähestyä paikallistason asioineen ja aamuvirkkua haastateltavaakin voisi olla. Lopuksi voisit hartaudella kertoa päivän moton tai kuukauden puutarhavinkin. Näin saisimme kaivattua perspektiiviä asioihin. Jottei unirytmisi täysin sekoaisi, kestäisimme vaikka ilmaantuisit aamuruutuun vain kerran tai pari kuussa. On aika siirtyä Yösydämestä Martin päivänavaukseen! Tuoretta näkökulmaa asioihin! Wappusimat sinne! Minna Martti vastaa: Huomenta Minna. En voi muuta kuin todeta: Martin aamuhartaus tai aamunavaus on erinomainen ohjelmaidea. Miten ilman tämmöistä on voitu tulla toimeen, ja onko tultu? Toivon, että mediamaailman superpäättäjät lukevat kotisivujen Sähkömarttia, ja tekevät ainoan oikean päätöksen: On aika kääntää uusi lehti median historiassa, ja käynnistää Martin aamuhartaus. Kiitos Minna mainiosta ideasta! Martti 25.04.2010 Jarski kysyy: Onko Napander hyvää? Martti vastaa: Huomenta Jarski On. Martti 05.04.2010 Adolf ja Harza kysyvät Maailman sinisin taivas? Paperinvalmistuksen ammattilaisina ja osittain paikkakuntalaisinakin on välillä vaivannut seuraava: Maailman sinisin taivas- biisissä lauletaan Valkeakoskesta haikuineen ja pöllin saapumisesta tehtaaseen. Tiedossahan on, että Valkeakoskella on ajoittain haiku pätkinyt pahastikin. Pahempi epäkohta on kuitenkin, että Valkeakoskella on tehty paperia kohta pari vuotta pelkästään ostosellusta. Tämä meinaa käytännössä, ettei tehtaaseen ole saapunut pöllin pölliä. Raha sentään vielä vähän liikkuu ja kansankin on nähty vielä syövän lähes entiseen malliin. Onko siis odotettavissa Maailman Sinisin taivas 2.0- versiota, vai jatkaako biisi matkaansa faktan ja fiktion sekoitelmana? Tulemme tarkistamaan tilanteen Himokselle toiveikkaina. P.S. Tsuipat Martti vastaa: Päivää Aadolf & Hartza. Martti on huomannut metsätalouden kiikkuvan kirveenterällä. Tuotanonsupistukset kotimaassa ovat johtaneet haikujen hiipumiseen useilla paperitehtailla - myös Harlikoitten määrä tehtaitten parkkipaikoilla on kääntynyt laskuun. Tuotannon supistuminen on huolestuttava kehityssuunta, mutta ei syytä huoleen. Samanaikaisesti nimittäin metsuriaiheisten televisio-ohjelmien määrä Suomen televisiossa on eksponentiaalisesti kasvanut. Tämä kertoo siitä, että alasta kertomisen tarve kasvaa, mitä pienemmäksi tuotanto muodostuu. Tämä lupaa hyvää Maailman sinisimmän taivaan esitysfrekvenssin kannalta. Kappale tulee jatkamaan elämäänsä muistutuksena ja merkkivalona skorsteenin nokassa, nykyisten ja tulevien sukupolvien päättymättömällä taipaleella. Juhlavaa kevättä 2010 sinne! Martti. 30.03.2010 Hannu kysyy Seinäjoen suunnalla ollaan jo kovasti huolestuneita siitä, että minne on Martti kadonnut? On jo lähes vuosi siitä, kun saimme nauttia Martin ja Napanderin huikeasta msiikki-iloittelusta Rytmikorjaamolla. Muistissa on vielä erityisesti Martin maaginen vartalon kevyt liikehdintä yhdistettynä loistavaan jalkatyhön, joista Muhammad Alikin olisi ollut varmasti kateellinen. Mutta mutta.... nyt näyttää siltä, että Martin gps:stä ovat Etelä-Pohjanmaan koordinaatit kadonneet mystisesti jonnekin.Olisiko siis mahdollista suorittaa laitteen pikainen päivitys ja palauttaa koordinaatit jälleen paikoilleen ja kääntää auton nokka kohti Seinäjokea? Toivottavasti vastaus jo lievästä epätoivosta ja vieroitusoireista kärsiville on, että.... Hyvältä näyttää. Loistavaa kevättä Martille ja Napanderille! Martti vastaa: Hyvää päivää Hannu. Näin todellakin on, että Rytmikorjaamolle ei ole pitkään aikaan ollut asiaa. Vuosittaishuollon aika on käsillä - Napanderin rytmit pitäisi tottakai tarkistaa käyttämällä Rytmikorjaamon testeriä rumpali Juha Lötjösessä. Mikäli vikakoodeja ei ilmene, tulee Lötjösen näyttö ainakin nollata, jotta biitti voi jatkua taas vuoden ilman huoltokutsuja. Nyt vain ei näytä kutsua Rytmikorjaamolle olevan ainakaan Martilla tiedossa. Mutta. Sen sijaan olen kuullut kuiskintaa, että erään suuren Seinäjokisen kansanjuhlan yhteydessä kesemmällä on kaupungin keskustassa jonkinmoinen huoltopiste pystytettynä. Tarkoitan tässä keikkaa ulkotiloissa. Asia varmistunee lähiaikoina. Seinäjoki on jo navigaattoriin ohjelmoituna. Mukavaa kevättä sinne! Martti 30.03.2010 Timo kysyy: Tapaaminen Kaarinassa Muistatko kun eukko 2vuotta sitten pyysi Kaarinassa fanin kanssa takahuoneeseen. Se olin minä , ja olen kyllä sun musiikkia markkinoitunt aika vahvasti. Terveisin Timo Tohmajärveltä Martti vastaa: Päivää Timo. Muistan tapahtuman, kuin kaksi vuotta sitten tapahtuneen. Old Texasin takahuone seinäfreskoineen - kaikki tuo on tuttua. Mutta missä sinä ja eukkosi olitte vajaa kuukausi sitten? Me olimme Kaarinassa keikalla Old Texasissa. Suurenmoista kevättä Tohmajärvelle! Martti 21.3.2010 Jani kysyy Olisiko mahdollista että palaisit takaisin yösydän ohjelman kanssa Subin viikonvaihdeyöhön (sununtai-maanantai) olisi mukavaa kuulla musiikkiasi neljän vuoden tauon jälkeen myös televisiossa kun radiossa niin harvoin soi ja enkä omista yhtään levyäsi Martti vastaa Päivää Jani.

Täytyy aivan suoraan todeta: Olisi todella mukavaa lähteä yötöihin telsuun. Mutta oma into ei tässä asiassa valitettavasti ratkaise. Siellä on nyt semmoinen meininki mediassa vissiinkin meneillään, ettei Martin palveluksiin ole pakottavaa tarvetta. Tämä on valitettavaa.

Samoin tietysti harmi on tuokin, ettei Napander paljon radiossa soi. Tämäkin riippuu radioitten mieltymyksistä, maailma ei juuri nyt ole valmis vastaanottamaan Napanderin äärimmäisen kansainvälistä soundia.

Mutta ei luovuteta! Ilmoittelen heti kotisivuilla, mikäli telsumediassa tapahtuu jotain myönteistä. Ja syksyllä tulee uusi levy ulos - ehkä jotain pihinää kuuluu silloin myös radioaalloilta!

Mukavata kevättä sinne!

Martti

21.3.2010 Risto ja Saku kysyvät Rakas Martti,

Olimme tänään Sakun kanssa pilkillä Bodomilla. Miksi emme saaneet kalaa? Missä SINÄ olit, kun kalaa ei tullut? Eivätkö taidot riitä vai miksi ei onnistu? Onko Bodom-järven murhaaja murhannut myös kaikki kalat? Mitä mitä tapahtuu seuraavaksi? pelon sekaisissa tunnelmissa, vastausta odotellessa

-risto ja saku-

Martti vastaa: Huomenta Risto ja Saku.

Tälle asialle on olemassa yksinkertainen selitys, joka liittyy maamme historiaan, sekä kalakantamme vaurauteen.

Kaikkihan ovat voineet todeta, että etelän järvistä kalat lähtevät aina perjantaisin maalle mökkeilemään. Useimmiten ahvenat ja hauet suuntaavat Päijänteelle tai Suur-Saimaalle. Ymmärtääkseni olitte Bodomilla pilkillä juuri perjantaina. Aivan turhaa hommaa. Kyllä silloin joet ja ojat ovat aivan täynnä viikonloppulomalaisia matkalla kakkoslätäköille. Itse totesin tämän lauantaina aamusella Kuhmoisten ohi ajaessani. Siellä oli pilkkikilpailut menossa, ja kalaa nousi koko ajan. Mökkiläisiä siellä narrattiin.

Bodomilla kannattaa siis pilkkiä arkipäivinä - perjantaikin passaa, mikäli lähtee aamusella kairaamaan. Ja sama vastaus pätee Bodomin tragediaankin. Kyllä jo 60-luvulla maansisäinen lomaliikenne oli huomattavaa. Seuraavaksi tapahtuu pekoniaamiainen.

Nyt nappaa!

Martti

15.3.2010 Hylky kysyy Terve Martti! Rokit kokit ohjelmassa keskustelitte musiikista ja sen vaikutuksista maapallon pyörimisnopeuteen. Olen itsekin asiasta erittäin huolissani ja olen päättänyt ruveta valmistamaan ääntä nopeampaa musiikkia. Kuitenkin olen kohdannut hankkeessani muutamia ongelmia. Olen rummuttanut beatin komppia niin nopeasti kun pystyn mutta kuitenkin saavuttamatta äänennopeutta. Mielestäni olen kuitenkin erittäin lähellä änennopeutta, koska pauke on todella kova soittaessani henkilökohtaisella maksiminopeudella. Onkohan Martti soittoni liian hidasta vai pitäisikö vaihtaa tahtilajia esim. kolmijakoiseen äänennopeuden saavuttamiseksi? Terveisin Hylky Martti vastaa: Päivää Hylky. Olet todella hankalan tehtävän edessä. Tiettävästi yksikään speedmetal-yhtye ei ole onnistunut ylittämään äänennopeutta huomattavasta paukkeesta huolimatta. Klassisen musiikin puolella pianisti Glenn Gould on ollut lähellä äänennopeutta Bach-variaatioissaan, mutta äänitteille on kuitenkin tarttunut vain Glennin epämääräistä muminaa ja örähtelyä millimetrintarkan soitannon oheen. Tässä juuri onkin yksi ongelma. Kuinka saada ääntänopeampi soitanta tallennettua laboratorio-oloissa? Riittääkö kasettimagnetofonin pyörintänopeus tallentamaan äänen, joka liikkuu yli 343m/s? Riittävätkö pelkät kuulopuheet lisäämään supernopean musiikin myyntiä? Kestävätkö markkinat shokkiaaltoa, joka paukahtaa mainitun nopeuden ylittyessä? Kuten huomaat, kysymyksesi on niin hyvä, että Martti joutuu esittämään lisää kysymyksiä, hyvin vähän vastauksia. Yksi kokeilukelpoinen vinkki tässä kuitenkin. Äänennopeus nimittäin vaihtelee eri materiaaleissa. Mineraalivillaeristeessä ääni etenee vain 180 metriä sekunnissa. Vuoraa siis rummuttelutilasi umpeen karhuntaljaa - jätä sen verran tilaa, että kuitenkin pystyt huippunopeaan virvelin päristykseen. Voit kokeilla myös muita materiaaleja, esimerkiksi silikonia tai styroxia. Näissä oloissa voit hyvinkin onnistua hankkeessasi, mikäli onnistuminen jo muutoinkin on ollut lähellä. Toivotan onnea yritykseesi. Älä luovuta - tieteen suunnannäyttäjille usein nauretaan, mutta lopulta pioneeri itse nauraa viimeksi! Loistavaa kevättä sinne! Martti 11.3.2010 Pasi kysyy Löytyykö martti servo & napanderin musiikkia LP versiona eli perinteisenä vinyylinä? Kerran muistelisin jossain törmänneen johonkin mutta en edes muista mikä oli levyn nimi joten mahtaako martti muistaa? Voisi yrittää jostain nettihuutokaupoista tai kirpputoreilta ettiä mutta en ole ainakaan toistaiseksi törmännyt.. vai pystyisikö jostai mahdollisesti tilamaankin?

Entä olisiko uusia tulevia levyjä joskus mahdollista julkaista myös vinyyliversiona ilmestyessään tai jopa vanhat levyt pistää vinyylimuotoon?

Terveisin Pasi joka sattuu kuuntelemaan ostamansa levyt vinyylinä paitsi maran kohdalla on pakko aina tehdä poikkeus..

Martti vastaa: Päivää Pasi. Kyllä "Täältä pesee"- levyä löytyy muutamia kappaleita vinyylinä. Kansi on siinä cd:stä poikkeava, ja lisäksi sillä on Martilta pieni väipuhe kunkin kappaleen edessä. Keräilytavaraa siis. Otahan yhteys tuoteasiamieheemme Jarmoon(jarmo@marttiservo.com), hän tietää levylaukun tilanteen, ja saako kyseistä tuotetta jopa tilata. Ainakin hän voinee kertoa, että missä ja millä keikalla levyä seuraavan kerran on tiskillä tarjolla! Ja hyviä uutisia älppärin ystäville muutenkin: seuraavasta ensi syksynä julkaistavasta studiolevystä otetaan myös rajoitettu lp-painos! Tiedotamme asiasta tarkemmin, kunhan projekti pikkuisen etenee. Nyt vasta äänitellään musaa. Kevättä kohti! Martti. 10.3.2010 Hapa&Malla Kysyvät Pari kevättä sitten raportoimme täältä Tampereen Kaukajärveltä, että ikkunoiden pokien maalaus ja villiviinin tuhojen korjaus seinästä onnistui pelkästään - niinno, tiedämme kyllä minkä soidessataustalla, mutta ei mitenkään muutoin.

Noh, ans olla, tässä sitä ollaan taas: viemärit uusiksi ja käyttövesi samoin. Nuo ihmisasumuksen valtasuonet ovat pahasti kolesterolisoituneet. Olosuhteet ovat olleet sietämättömät. Pienikin yskäys laskimoputkiston suulla ja näyte matkaan - ja eikös ahtautunut putkisto protestoi palauttamalla lähetteen alakerran kylpyhuoneen lattialle.

Kirurgin lääke moiseen: pallolaajennus. Nykytekniikka tarjoaa helpotusta ahdistukseen aika kivalla tavalla. Putkiston käyttäjille annetaan työpäivän mittainen absoluuttinen dieettimääräys ja suonen sisäinen käyttökielto. Sillä välin vanha ja hauras verkosto avataan päistä, rassataan kauttaaltaan sisäpinnoiltaan ja vanhan putken sisään sujautetaan uuden uusi putki!! Ja työpäivän jälkeen koko suonisto on taas käytettävissä ilman pelkoa järjestelmän protestikäyttäytymisestä. Paha vain, että niinkin mukavaa kuin rakennuskirurgia vain voi olla, se aiheuttaa muuta vaivaa. Onhan näet niin, että vesisuonistoa käyttävät muut elimet, kuten kylpyhuoneet ja vesikomerot (engl. water closet) ovat uusiin putkistoihin nähden ajastaan pahasti jäljessä. Siis niitäpä tässä nyt sitten.

Mutta nyt tarvittaisiin uutta musaa ja pian, uuden levyn julkaisua on Napanderin kiirehdittävä; tämä on hätätilanne, vaikka pahin onkin jo ohi. Mahtaako uudelta levyltä löytyä yhtään rakennuslääketiedettä sivuavaa kipaletta? Eihän vain ole unohdettu

putkenpätkätyöläisiä? Niin että ei muuta kuin Husqvarna tuppeen siellä metsäpalstalla ja studiolle viilaamaan äänet kuntoon!

T. hapa&malla

Martti vastaa:

Päivää Hapa&Malla.

Kiitoksia erinomaisesta katsauksesta rakennuskirurgiaan. Tällä alalla on todellakin edetty jättiläisloikin. Siitä ei ole kuin reilu kolmekymmentä vuotta aikaa, kun Etelä-Afrikassa suoritettiin ensimmäinen onnistunut lämpömumpun siirtoleikkaus, ja nykyään jopa suonistoja uusitaan päiväkirurgisin toimenpitein. Ja itsehoitoonkin löytyy kaikenlaisia reseptivapaita lääkkeitä nauhahiomakoneista lähtien.

Mitä tulee syksyllä julkaistavan levymme materiaaliin, niin voit olla huoleti. Levy sisältää kappaleen nimeltä "Rivimiehet, Hurraa!" Siinä käsitellään muun muassa putkien sulattamista, sulakkeitten vaihtoa, virtakaapin oikeaa kytkemistä sekä antennin suuntausta. Uskoisin tämän riittävän myös pätkäputkimiehille.

Parasta kevättä sinne!

Martti

04.03.2010 Laura ja Jenni kysyvät Hei Martti! Tässä ollaan jo pitemmän aikaa mietitty,että onko poliiseilla oma "poliisienpankkikortti" jota he käyttävät kun tankkaavat poliisiautoja ja tekevät ostoksia virkapuvuissa? -Laura&Jenni- Martti vastaa: Päivää Laura & Jenni. Kyllä virantoimituksessa olevilla poliiseilla on juokseviin menoihin oma pankkikortti. Koska poliisi on pop, on pankkinakin Poliisien Osuuspankki, POP. Martti. 09.02.2010 Ricardo kysyy: Tervehdys, Martti.
Tässä odotellaan jo pienessä täpinän ja hekuman esiasteen sekaisessa
olotilassa Lauantain Oulun keikkaa. Viimeisimmästä MS&N -spektaakkelista
onkin jo vierähtänyt turhan pitkä tovi.
Vieläkö fanin kannattaa kantaa selloa? entä minkälaiset nappaskengät
tulisi työntää jalkoihin? lunta on taas tuprutellu urakkahommina ja itse
keikkapaikalle kun on vajaan kvartaalin mittainen minuuttimatka jään
muovaamia  mukulakivikatuja, ei tohtisi niillä kaikkein ohkaisimmilla
kärmes-skloboilla lähteä  tramppaamaan. Toisaalta taas myös esim.
lumikengät täytyy rajata varustevaihtoehdoista välittömästi, koska niillä
koivilla tulisi päästä laittamaan koreasti parketinkin puolella.
Se on selviö.
Laitoin jo varmuuden vuoksi eilen yskänlääkkeen pakkaseen, eli uskoisin,
että ainakin orastavasta ramppikuumeesta selvitään, vaikka taukoa
edellisestä keikasta onkin reilu puolisen vuotta.
Tervetuloa pohjoiseen Napander-karavaani!
Ja kikkailuja varmaankin kuullaan illan setissä? 🙂
- Rikardo
Martti vastaa:
Päivää Rikardo.
Aloitanpa tuolta postisi loppupäästä: Sovitaan niin, että kikkailua
kuullaan nimenomaan Teatrialla. Settilistaan lisättäköön yksi kikka.
Sitten Teatrialle ja Teatrialla liikehtimiseen. Väkevä talvi todellakin
asettaa melkoisia vaatimuksia kengille. Nappaskengät ainoina
liikkumavälineinä lienevät poissuljetut esittämiesi painavien syitten
vuoksi. Hyvä vaihtoehto on vetäistä nappaskenkien päälle kumiset kalossit
tai vaihtoehtoisesti lasikuiduttaa ne ulkotaipaleita varten. Lasikuidun
poistaminen ja uudelleenvalaminen paluumatkaa varten olisi myös
mieleenpainuva näky keikkapaikalla. Toinen vaihtoehto on hankkia Sievin
mallistosta sopivat turvakengät. Sieltä löytyy tyylikkäitä nahkaisia
ratkaisuja myös parketeille. Ja Sellofan-Sellofan kannattaa pitää mukana. Mikäli hanki on todella paksu voi putken läpi myös hengitellä pelastusretkikuntaa ja romminassakkaa
odotellessa.
Tervetuloa Teatrialle! Martti
3.12.2010 Aadolf kysyy
Heipä hei Martti ja miksei toki Napanderkin! Kuuntelimme taannoin
kaveriporukalla erään sunnuntaiaamun ratoksi Sydämen Amiraalia
kannettavalla PC-tietokoneellani (Fyysinen kappale löytyy myös hyllystä)
ja päädyimme varsin erikoiseen kokemukseen.
Nimittäin sen lisäksi, että itse olimme ns. hitaallaan, tietokone soitti
edelleenkin tuntemattomasta syystä koko levyn tuplanopeudella, vieläpä
Martin laulun amplitudin kärsimättä, eli ei kuulostanut pikkuoravilta.
Varsinkin Rinnereggae- biisiin vauhti toi aivan uusia ulottuvuuksia.
Tulimmekin huvittuneena miettineeksi, että olisiko keikkoja mahdollisuus
soittaa tuplanopeudella? Yleisö saisi samaan keikkapituuteen useampia
kappaleita tällä tavalla turboahdettuna ja palvelu paranisi tältä osin?
Pysyykö Lötjönen tahdissa tuplatempolla?
With respect & Tsuibings, Aadolf
P.S. Kokemus oli ainutkertainen, eikä sitä ole pystytty toistamaan samasta
laitteistosta huolimatta tai olosuhteita simuloimalla. Jospa se oli Ufo?
Martti vastaa
Iltaa Aadolf.
Kokemuksenne on mielenkiintoinen, ja vastaa ainutlaatuisuudessaan pimeän
materian nappaamista perhoshaaviin hiilikaivoksessa. Luulenpa selityksen
ilmiöön löytyvän samalta alalta, eli astrofysiikasta.
Kuten Einsteinin suhteellisuusteoriasta tiedämme, aika-avaruus kaareutuu,
eikä aika ole sama joka paikassa. Itse asiassa, aika on jokaiselle
yksilölle eri, riippuen paikasta ja nopeudesta. Kun seuraa nopeasti
kiitävästä junasta kohdetta kauempana pellolla, tuntuu siltä, että liike
pellolla on hitaampaa.  Tässä tapauksessa olit Aadolf itse pellolla hidas
neliveto päällä, ja Napanderin musa edusti huippunopeaa ohikiitävää junaa.
Tästä saammekin kaavan: Y kertaa 1/2V = mV2
Kaavassa muuttuja Y tarkoittaa Aadolfia, joka kerrotaan puolella
nopeudella(1/2V). Tästä saadaan musanopeus potenssiin kaksi. Kaava kuvaa
hyvin empiiristä kokemusta. Aivojen toimiessa puolella nopeudella, kaikki
muu tuntuu etenevän tuplanopeudella, myös aika. Kyseessä on siis täysin
normaali tempotelemetriaan liittyvä lainalaisuus.
Mitä tulee Lötjösen nopeuskestävyyteen, pitää asiaa ensin tutkia. Nopeuden
kasvaessa myös g-voimat käyvät melkoisiksi. Voi olla, että joudumme
verhoamaan Löysän hävittäjälentäjien painehaalareihin.
Parasta kevättalvea sinne!
Martti.
31.1.2010 Hirvasniemet Jäälistä kysyy
BlankTervistä pitkästä aikaa.. On menny muuan vuosi viime keikasta, mutta
nähtiin vaimon kans ilimotus lehesä, että teatrialla on maukas ja
hyvänmakuinen MARTTI SERVO ja NAPANDER tarjolla nautittavaksi. Tulemme
vaimon ja parin ystävän kera nauttimaan hyvästä fiiliksestä
konserttihetkeemme ja toivon, että tekin olette iloisia tullessanne
lihajalostamon hämärään. T. Hirvasniemet Jäälistä.
Martti vastaa
Tervehdys Hirvasniemet Jäälistä.
On ilo ja kunnia saapua Ouluun. Oulu on meille jo itsessään hyvän tuulen
kotipesä. Kun tähän lisäämme sen tosiseikan, että lihanjalostamot missä
tahansa saavat suun hymyn kareisiin ja ilon tunteen sydämeen, voimme olla
varmoja riemukkaasta tunnelmoinnista.
Teatrialla tavataan!
Martti.
31.1.2010 TV Viikonloppudiggari kysyy
Tulemme Oulun keikalle ja olen fanaattinen
Mara fani. Kyssä kuuluu onko paiklla marttituotteita paikalla myynnissä
No totta mutta varmistus.No paikan päällä tavataan.
Tv viikonloppudikkari
Martti vastaa
Päivää Tv viikonloppudikkari.
Tervetuloa Teatriaan - odotamme itsekin innolla pääsyä Ouluun pitkästä aikaa.
Valittaen joudun kuitenkin totamaan: Tuoteasiamies Jarmo Perä ei mitä
todennäköisimmin ole mukana ja siten myös marttituotteet puuttuvat. Syy on
tämä: Tulemme pohjoiseen lentämällä. Tällöin kustannukset ovat melkoiset,
eikä tuotemyynti pystyisi kattamaan lento- ja hotellikuluja. Tämä on
vastenmielinen realiteetti, mutta napanderissa pyrimme toimimaan
taloudellisesti ja säästäväisesti - se takaa toiminnan jatkumisen pitkällä
tähtäimellä ja poronkusemalla.
Välitän tämän postin myös tuoteasiamies Jarmo Perälle. Hän voi kertoa
asiasta omat näkemyksensä niin halutessaan.
Kohti Oulua!
Martti.
Jarppi jatkaa. Juu asia on juuri näin. Ouluun ei pääse nyt tulemaan.
31.1.2010 Toni kysyy
Terve
Kiitoksia vastauksesta, Mietin asiaa ja tulin siihen tulokseen että todellakin pilkkiminen olihyväidea, suuntasin siittä sitten papan kanssa kalastusliikkeeseen jaostinparasta mitä rahalla sai ja sitten papan oppiin pilkkimään, olen saanutparannettua suhdetta isovanhempiini, piristänyt heidän arkeaan ja omaelämäon lähtenyt rullaamaan kivasti taas ja saanut lisäksi kalaa.. =) Pilkkimisestä taisi siis tulla tapa ja papan opeilla kalasaaliskin onvatsaatäyttävä, joten suuri kiitos sinulle. Terveisin Toni PS. Olet paras suomalainen live-esiintyjä mitä tiedän. Jyväskyläntienoillatullut nähtyä esiintymistäsi muutamaan otteeseen. Martti Vastaa Päivää Toni.

Todella miellyttävää kuulla myönteisiä pilkkiuutisia. Myös eri ikäluokkien

lähentyminen on sitä parasta antia: Sukupolvien välinen kuilu supistuu

pilkkimällä korkeintaan parin sentin railoksi.

Toivotan todella miellyttävää talven jatkoa - varsinkin kun talvi on mitä

parhain tällä kertaa.

Martti
  • Twitter
  • Facebook
  • MySpace
  • YouTube